Wikia

De Strip (officieel de trilogie) vertelt het Lore verhaal door de ogen van Klara Statien. De Strip bestaat uit drie delen:

- De Knip, waarin Klara haar positie als vice-admiraal in het Confederale leger in de koude oorlog.

- De Revolutie, waarin Klara's vloot de industriële revolutie ingaat, en waarbij de oorlog opnieuw aanwakkert.

- De Victorie, waarin de Confederale troepen eindelijk de republiek verslaan.

Chronologische plaats Edit

De Strip is een opvolging van Jorne: Een nieuwe wereld, en wordt opgevolgd door Heilig Land en Nieuw Land. Het speelt zich af vlak na het Ecalta incident en de Grote Knip in het jaar 22 en 23, en eindigt in het jaar 65 bij de val van Nieuw Rhatia.

De Knip Edit

Het verhaal begint met een reguliere patrouillemissie geleid door onderkapitein Klara Stratien en haar schip de José rondel, en 4 patrouilleboten. Ze worden op een Republieke vloot af gestuurd die gevaarlijk dichtbij de grens komt, en bestaat uit een paar bommenwerpers en een escorte luchtschepen. Tijdens uitlokkingen door de Republiek gebeurt er een heftig ongeluk waarbij Klara gewond raakt, waarna ze afgevoerd wordt naar een medisch centrum.

Na maanden fysiek en psychologisch herstel komt Klara weer terug bij de Confederale luchtvloot als luitenant eerste klasse na een ernstig tekort aan ervaren officieren. Haar terugkeer werd niet veel later beproefd in de excursie naar Rhetoria, waarbij Mitoloskji moest worden gevonden voor de Chimaera.

In het jaar 57 zien we hoe Klara, na jarenlange dienst, wordt gepromoveerd tot kapitein, waarbij haar patrouille groep in een klap verandert in een medium-aanvalsgolf door de toevoeging van 2 Rondel klasse schepen. Ook komen er drie extra onderofficieren bij: een van haar oude leerlingen luitenant Bahrat Wenner voor de Juan Rondel en luitenant Zelst Svensj voor de Pedro Rondel. Mip Dam wordt de eerste luitenant van het jagerseskader "mug", bestaande uit 6 Valkyrie-jagers.

Tijdens haar rol als oprichter van de Centraliteit werd Klara zelfs eenmalig bezocht door Admiraal Bryan Artes, leider van Ecalta en jarenlang haar militaire idool. Hij was erg onder de indruk van haar prestaties, wat haar uiteindelijk motiveerde om ver na haar pensioen door te blijven werken voor de Confederatie.

Als de Pedro Rondel tijdens de slag bij boven open zee in het jaar 59 voor de escorte van een belangrijk vrachtschip samen met 2 patrouilleboten neer gaat, wordt Zelst gered en overgeplaatst onder het commando van Bahrat Wenner op de Juan Rondel. De slag is, ondanks het verlies van de drie schepen, een succes; het vrachtschip komt veilig aan in de haven van kiel met zijn enorme lading wolfraam, aluminium en koper. Ook werd er een Republieke zware (zee-)kruiser gezonken, waardoor de andere overgebleven kruiser terugtrok. Admiraal Bryan Artes schrok van dit nieuws. Het kruisertype, herkend door admiraal Bryan Artes als de Zeezwijn-klasse,had de Ecaltaanse vloot al eerder ellende veroorzaakt...