Wikia

De grote Knip was de opsplitsing van de Republiek die volgde na het Ecalta incident. Omdat het noorden van het Republieke grondgebied voornamelijk tegen de Inkaza was en op de RSP stemden en het zuiden vooral voor de COEP, die voor samenwerking met de Inkaza was, werd het grondgebied over deze grens geknipt en vormde zo de nieuwe Republiek en de Centraliteit. Omdat er enkele COEP stemmers in de noordelijke steden verbleven creëerde Oashisu, de hoofdstad van het nieuwe land, een luchtbrug met gewapende luchtschepen die beter bekend werd als de grote coup.

De knip was een pijnlijk akkoord voor zittend kanselier Jeroen de Veen, een neutralist die altijd tussen beide partijen handelde en vanwege de aanhoudende conflicten 10 jaar lang aan de macht was. Jeroen stapte op en verliet de politiek voor de rest van zijn leven; hij voelde zichzelf verantwoordelijk voor het ontstaan van de oorlog, en werd een Ecaltaanse monnik.

De nieuwe kanselier van de Republiek werd Snour Wang, de leider van de RSP. De Centraliteit kreeg een eerste minister, dit werd Keh Vinn, de leider van de COEP. Na een aantal jaar zorgde de knip voor een alliantie tussen de Centraliteit en Ecalta. Hierbij vormde de Confederatie.