Wikia

Heilige bedoelingen Edit

Na de grote oorlog ontstonden er rond de jaren '80 weer problemen voor de Confederatie. Ditmaal niet op Honthem zelf, maar op het veraf gelegen Rhetoria met de Duma. Niet alle Duma hadden precies dezelfde religie; Rhetoria kent allitische Duma en prolitische. In het zuiden, waar Rhetoria werd gekoloniseerd, waren vooral Allitische stammen. Allitische stammen zijn fanatiekere nomaden dan de meer noordelijke wonende Prolitia. Enkele Prolitische stammen waren in de jaren '80 geradicaliseerd, en stichtten in het jaar 87 De Bouwsteen op; een semi-soevereine staat met als uitgangspunt het zuiveren van Rhetoria van kolonisten en Allitische stammen. Het extreem-rechtse Ecaltaanse front gebruikte het bestaan van deze staat om paniek te zaaien in de Ecaltaanse bevolking, zoals de Rhatese solidariteitspartij (RSP) destijds deed.

Heilige actie uit atheïstische hoek Edit

Ecalta splitste echter niet in tweëen; Inkaza waren tamelijk agressief tegen andere geloven. Hierdoor ontstond de befaamde Heilige Oorlog, waarbij veel slachtoffers vielen aan de kant van de Prolitische Duma. De grootste slachtoffers waren de Allitische Duma, die in het conflict aan de slechte kant van beide partijen stond. De Centralisatie, bekend om zijn respect tegenover andere culturen zoals bewezen in de alliantie met Ecalta, voerde een actie uit die sterk leek op de grote coup; Allitische Duma werden, mits zij meewerkten, geëvacueerd naar een gloednieuwe stad in de woestijn Ten zuiden van Oashisu. Deze nieuwe stad ging verder onder de naam Nieuw Dumatia. Ecalta was minder onder de indruk; de Duma waren inmiddels hun vijanden. Toch bracht deze nobele daad bij veel Ecaltanen andere ideeën over hun geloof; velen maakten na lezingen over wederzijds respect in Oashisu een korte culturele omslag mee. Enkelen van hun, waaronder ook kapitein Mike Pijp, maakten zelfs een reis uit respect naar Nieuw Dumatia. als in 94 de Bouwsteen uiteenvalt in kleine, ongevaarlijke splintergroeperingen, is de Heilige Oorlog voorbij. Een deel van de verhuisde Duma keert terug naar hun vaderland, en een ander deel blijft. Na de gulle donatie van de Centraliteit en in het bijzonder Oashisu mogen Confederale handelaars en mijnbedrijven Mitoloskji mijnen in centraal-Rhetoria.

Nasleep Edit

De Duma die in Nieuw Dumatia bleven waren vooral de jongeren; zij zagen een betere toekomst in Honthem dan in Rhetoria. Na overleg binnen het bestuur van de Confederatie werd de stad toegelaten tot de Confederatie. Nieuw Dumatia werd de hoofdstad van oude Dumese magie, dat onderzocht werd door zowel Ecaltaanse als onderzoekers van de Centraliteit. Deze magie zal later een sleutelrol spelen in het bevechten van de nog steeds onbekende Derde partij.